måndag, november 29, 2010

En stor vit grej

Gröna växter, that´s my thing! Var i alla fall vad jag trodde... Orkidéerna som vanligtvis växer i regnskogen med torr- och regnperioder trivs absolut inte i min ständiga torrperiodslägenhet med obefintlig luftfuktighet. Murgrön däremot! Går inte att misslyckas med här :) Har även fungerat med gröna vaddbladsväxter från IKEA. Men vad var det jag idag såg i den ena krukan??? Något stort och vitt! Såg ut som en stor snigel :S Kunde ju absolut inte låta den vita stora grejen vara i fred, utan var tvungen att peta på den! Aktion rädda Edit! (växtens namn). Den stora vita grejen visade sig vara en gigantisk svamp!!! Vad i hela friden är det som händer i mina krukor?!?! Har jag börjat odla svamp!? Visst att jag gärna skulle ta en tripp till skogen och plocka lite kantareller, men svamp i blomkrukor i fönstret känns ju inte helt riskfritt. Antingen är det Ullriksdals Slottsträdgård som lagt med suspekta saker i blomjorden eller så är det någon som har min borttappade extranyckel i sina ägor och försöker göra förbjudna saker... Hmmm...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skrattar så jag kiknar och tårarna rinner!!!! :-D

Peter (lillebror) sa...

Du är ju bara för rolig. Du får komma till Gbg och lära dig orkideer av Becka och mig. Kram

Cecilia sa...

och min kompis hittade ca 30+ vita larver i sin ikeaväxt häromdagen! :)

Elena sa...

Gaaaa!!! Nu mår jag direkt dåligt! Larver?!? Ska nog behålla mina genomskinliga krukor... börjar det krypa runt något på riktigt då kommer det bli plastblommor framöver!

Anonym sa...

Jag va blomvakt åt en kompis i somras, och då växte det svampar ur en av krukväxterna! De var också vita. Så det kan ju inte vara helt ovanligt.
/Noomi